خوردن روغن دنبه کیلویی توسط ادیسون موجب کشف برق شد

روغن دنبه کیلویی به طور طبیعی حاوی مقدار کمی اسید چرب ترانس است که حدود 2 تا 5 درصد از کل محتوای چربی آن است.

اسید چرب ترانس اصلی در روغن دنبه کیلویی اسید واکسنیک است. با این حال، نسبت معینی (20٪) از این اسید موجود در غذا، می تواند با عمل یک آنزیم در بدن به اسیدهای لینولئیک مزدوج (CLA) تبدیل شود.

بنابراین نشان داده شده است که اسید واکسنیک دارای خواص ضد سرطانی “غیر مستقیم” است، درست مانند CLA هایی که پیش ساز آن است. علاقه به اسیدهای چرب ترانس که به طور طبیعی در برخی غذاها یافت می شود، نسبتاً جدید است.

اسیدهای چرب ترانس که بخشی از اسیدهای چرب غیراشباع هستند، به طور طبیعی در برخی مواد غذایی مانند روغن دنبه کیلویی (2 تا 5 درصد کل چربی ها) وجود دارند.

با این حال، منابع غذایی اصلی این نوع اسیدهای چرب، غذاهای فرآوری شده حاوی روغن های هیدروژنه یا “کوتاه کننده” هستند. اثرات منفی اسیدهای چرب ترانس تولید شده در طول هیدروژنه شدن روغن های گیاهی بر سلامتی اکنون به خوبی مستند شده است.

آنها به ویژه در افزایش کلسترول تام، کلسترول LDL و تری گلیسیرید و همچنین به کاهش کلسترول HDL کمک می کنند.

اسیدهای چرب غیراشباع 35 تا 40 درصد چربی روغن دنبه کیلویی را تشکیل می دهند.

اگرچه ما قبول داریم که روغن دنبه کیلویی باعث کاهش کلسترول می شود، اما اثرات آن همیشه ثابت نیست.

اسیدهای چرب چند غیراشباع آنهایی هستند که بیشترین پتانسیل کاهش کلسترول را دارند و طبق مطالعات اپیدمیولوژیک، برخی از آنها خطر ابتلا به بیماری های قلبی عروقی و مرگ و میر را کاهش می دهند.

از سوی دیگر، آنها به مقدار کم در روغن دنبه کیلویی یافت می شوند (کمتر از 4٪ چربی کل).

ارزش غذایی و کالری روغن دنبه کیلویی بسیار بالا است. برای 100 گرم روغن دنبه کیلویی بدون نمک: روغن دنبه کیلویی 80 درصد چربی دارد.